O BEZDECHU SENNYM

OBJAWY

OBJAWY NOCNE

Chrapanie
Powrotowi skutecznego oddychania po zakończonym bezdechu towarzyszy nasilone chrapanie. Chrapanie chorego na OBS występuje podczas każdej nocy, jest zazwyczaj bardzo głośne, dotyczy większości czasu spędzonego w łóżku i stwierdza się je niezależnie od pozycji ciała we śnie ale jest najsilniejsze, gdy chory śpi na plecach.

Bezdechy w czasie snu
Zapadnięcie gardła powoduje zatrzymanie oddychania (bezdech) mimo, że mięśnie klatki piersiowej i brzucha nadal pracują. Osoby, które obserwują sen chorego na OBS dostrzegają coraz silniejsze ruchy oddechowe klatki piersiowej i brzucha, którym nie towarzyszy wdech i wydech powietrza. Bezdechy występują naprzemiennie z okresami chrapania.

Przebudzenia
Nadmierna praca mięśni oddechowych w czasie bezdechów doprowadza do wielokrotnych przebudzeń (większość zazwyczaj jest nieuświadomiona).

Zwiększona aktywność ruchowa i potliwość
U chorych na OBS sen jest bardzo niespokojny, a nadmiernej aktywności ruchowej towarzyszy wzmożona potliwość górnej połowy ciała.

Duszność, dławienie w czasie snu
Niektórzy chorzy budzą się w nocy z uczuciem gwałtownej duszności, dławienia się, zatykania w gardle.

Oddawanie moczu w nocy
Bezdechy powodują: zwiększone wydzielanie hormonu natriuretycznego, wzrost ciśnienia w jamie brzusznej oraz przebudzenia których wynikiem jest częste oddawanie moczu w nocy.

Pozostałe objawy nocne

a) bóle w klatce piersiowej (głębokie niedotlenienia krwi mogą wywołać ból wieńcowy u pacjenta z chorobą niedokrwienną serca)

b) refluks żołądkowo-przełykowy -chory odczuwa zgagę, pieczenie w nadbrzuszu, odbijania)

Pozycja ciała w czasie snu
Podczas spania na plecach bezdechy występują częściej.

OBJAWY DZIENNE
Nadmierna senność dzienna
Sen u chorego na OBS nie przynosi wypoczynku. Pacjent z obturacyjnym bezdechem sennym odczuwa zmęczenie, senność i zasypia wbrew własnej woli. Jeśli chory ma bardzo dużo bezdechów, może zasnąć podczas jazdy samochodem, w pracy, w czasie posiłku. Praca zmianowa, współistnienie innych chorób lub stosowanie pewnych leków może nasilać objawy senności dziennej.

Poranne zmęczenie, bóle głowy
Chorzy na OBS wstają zmęczeni, niewyspani, boli ich głowa.
Zaburzenia funkcji poznawczych i zmiany osobowości
Zmęczenie w ciągu dnia i senność prowadzą do pogorszenia pamięci i koncentracji, upośledzenia zdolności intelektualnych. Chorzy na OBS mogą być agresywni, rozdrażnieni, niespokojni. U części chorych dominuje podwyższony poziom lęku i depresja. Zaburzenia te mogą być przyczyną konfliktów rodzinnych i/lub w pracy.

Upośledzenie libido i impotencja
Zmniejszone wydzielanie testosteronu u chorych na OBS oraz nasilona senność dzienna i zmęczenie powodują obniżenie libido i impotencję.

SPRAWDŹ CZY MASZ PROBLEM

ODDZIAŁ W KRAKOWIE